Introductie van Manila

Manila, wat een mega grote stad is dit zeg. Wist je dat Metro Manila eigenlijk een stad is met 16 steden? Dit is door de jaren heen allemaal aan elkaar gegroeid, ook wel urbanisatie genoemd. Het is een mega stad en met ongelooflijk veel verkeer en files. Ze zeggen dat er bijna zo 18 miljoen mensen wonen. Echter gaat er dagelijks (behalve op de rustdag zondag) zo’n 2 tot 4 miljoen extra mensen de stad in om te werken. Dit betekend dat het erg druk is rondom de spitstijden en het soms wel uren duurt voor je met de auto op je bestemming bent aan gekomen. Van bijvoorbeeld het vliegveld in Manila (Ninoy Aquino International Airport) naar Quezon City kan je in zo’n 20 minuten rijden… Echter kan je daar makkelijk 1,5 tot 3 uur over doen, vanwege het verkeer!

 

Vervoersmiddelen in Manila

 

Op de weg zie je naast de gewone personenauto’s en de motoren en scooters ook Jeepneys (oude Amerikaanse jeeps, omgetoverd tot openbare vervoersbusjes) en trycicles (motoren of fietsen met een zijspan). De Jeepneys rijden in verschillende routes door de stad. Het is echter een ramp om te snappen welke Jeepney je nodig hebt, gelukkig zijn de Filipinos erg vriendelijk en behulpzaam. Een rit kost 9 pesos en je geeft aan (door te kloppen tegen het dak of door ‘Para Po’ te zeggen dat je wil stoppen en uit wil stappen. De Jeepney stopt onmiddellijk, niet alleen als je eraf wil, maar ook er op wil stappen, je hoeft alleen maar te zwaaien. Er rijden echter genoeg rond, dus je hoeft nooit lang te wachten. Een goede route vinden is nog wel de kunst. Trycicles hebben ook ongeveer hun eigen gebied, maar werken meer als taxi en hier valt ook een beetje mee te onderhandelen wat betreft de kosten van de rit. Sommige zijspannen zijn groter en je past er (door goed te proppen) met 2 tot 3 man in, en achterop de motor is vaak ook wel plek voor 1 of 2 personen.

Wil je niet een paar keer overstappen en direct bij je bestemming aankomen? Kies dan voor de Grab. Dit is een app, het werkt als Uber maar dan de aziatische versie. De rittenprijzen zijn gelijk zichtbaar en een chauffeur wordt voor je gezocht. Je kan er ook voor kiezen om een Grab te delen door te klikken op Share Grab. Dan pikt de chauffeur ook nog een andere passagier op en split je de prijs.

 

 De filipinos

Wist je dat de Filipijnen gekoloniseerd is door de Spanjaarden voor een ruime 300 jaar? Na de revolutie heeft Amerika hen nog voor zo’n 40 jaar gekoloniseerd. Door de kolonisatie kijken de filipinos soms nog op naar de ‘blanke’ mensen zoals de amerikanen dat waren in die tijd. Wanneer jij als buitenlander langs loopt staren ze je aan en willen ze met je op de foto. Wij hebben ons nog nooit als ‘celebraties’ gevoeld, maar we hebben nu aardig een idee hoe dat is (momenteel dag 6 in de Filipijnen). Dit is overigens nog erger op het platteland (hierover in een volgend blog meer). Wanneer wij over straat lopen vragen de filipinos waar wij vandaan komen en zijn ze mega geïnteresseerd. Ze helpen graag en spreken je aan. Wij hadden in eerste instantie de neiging om achterdochtig te zijn, maar dat is bij hen totaal niet aan de orde. De cultuur is erg anders dan onze westerse/nederlandse cultuur en daarom hadden we flink wat do’s en don’ts meegekregen (hierover meer in een volgend blog). We gingen met een zeer open-mindset naar de Filipijnen wat helpt om te begrijpen/accepteren dat de filipijnen eigenlijk gewoon hele aardige mensen zijn die je niet aanspreken om tot last te zijn.

 

Wordt vervolgt…